Interview
26 september 2022

“Slaande ruzie is niet nodig om een goed mediationgesprek aan te gaan.”

Ton Croiset van Uchelen: “Je hoeft natuurlijk niet eerst slaande ruzie te hebben om met elkaar een goed gesprek aan te gaan. Juist ook bij sluimerende onenigheid of botsende belangen zouden één of twee mediationgesprekken partijen al dichter bij elkaar kunnen brengen.”

Ton – mediator, vertrouwenspersoon & General Counsel – is sinds 1987 jurist en werkte een aantal jaar als advocaat. Daarna was hij lange tijd actief in het bedrijfsleven, veelal als General Counsel. Sinds 2011 is hij zelfstandig Juridisch Adviseur en in 2018 werd hij ook MfN-geregistreerd mediator. Op dit moment werkt hij onder meer als zelfstandig mediator en is hij aangesloten bij Partner-Mediation, waar zijn focus ligt op pre-mediations. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen.

De franchisewereld leent zich uitermate voor mediation

Toen Ton startte als mediator werd franchise één van zijn aandachtsgebieden. Ton was bepaald geen onbekende in de franchisewereld. “Ik werk al ruim 10 jaar als Juridisch Adviseur van franchiseverenigingen, franchisenemers en franchisegevers. Sterker nog, de eerste keer dat ik met mediation in aanraking kwam was bij een franchise-mediation,” vertelt Ton. “De franchisewereld leent zich uitermate goed voor mediation en pre-mediation. Het is een traditionele wereld waarin nog veel veel wij-zij denken heerst, terwijl partijen vaak langjarig wederzijds afhankelijk van elkaar zijn. Daardoor blijven veel conflicten sluimeren, totdat het escaleert en een van de partijen de stap naar de rechter maakt. Er wordt best veel geprocedeerd in franchiseland.”

Mediation wordt in deze branche nog niet heel vaak ingezet. “Het wordt wel beter,” vervolgt Ton. “Maar in de standaard franchiseovereenkomsten is bijvoorbeeld nog geen mediationclausule opgenomen. Ik denk ook dat er nog te weinig kennis is van wat mediation inhoudt. Je hoeft natuurlijk niet eerst slaande ruzie te hebben om met elkaar een goed gesprek aan te gaan. Juist ook bij sluimerende onenigheid of botsende belangen zouden één of twee mediationgesprekken partijen al dichter bij elkaar kunnen brengen.”

Pre-mediation om conflicten te voorkomen

Bij Partner-Mediation houdt Ton zich onder meer bezig met pre-mediation. Daarbij gaat het om het voorkómen van conflicten, waarbij gesprekken vooral gaan over ervaringen en verwachtingen van mensen die samenwerken. Ton: “We werken meestal in teams van mediators met een verschillende achtergrond. Een rechter en een fiscalist, een jurist en een organisatiepsycholoog of een bedrijfsjurist en een professionele moderator/presentator bijvoorbeeld. Zo’n combinatie van twee is altijd verrassend, omdat je allebei anders waarneemt en daar dus ook anders op acteert. Daardoor kunnen ook verschuivingen plaatsvinden in de gesprekslijn en kunnen meer routes worden verkend. Dat is niet alleen erg verfrissend, maar maakt de kans op een succesvolle afsluiting ook groter.”

“Slaande ruzie is niet nodig om een goed mediationgesprek aan te gaan.”

Als pre-mediator begeleidt Ton veelal start-ups en scale-ups. “Ook daar is het belangrijk om mogelijke conflicten en sluimerende onenigheid tijdig te signaleren,” aldus Ton. “Bij start-ups en scale-ups is iedereen heel hard bezig om alle deadlines te halen. Iedereen doet waar hij of zij goed in is, maar wel met oogkleppen op. Er zijn dan vrijwel altijd onuitgesproken zaken, waarvan je kunt verwachten dat die op enig moment tot een conflict gaan leiden. Gewijzigde ambities bijvoorbeeld, andere verwachtingen of onenigheid over de koers. Als je regelmatig een goed gesprek voert over die zaken is dat fundamenteel voor het uiteindelijke succes van de onderneming.”

Zonnige toekomst voor mediation

Gevraagd naar de toekomst van (pre-)mediation, antwoordt Ton: “Ik zie de toekomst zonnig in. Maar ik denk dat wij als mediators nog wel geduld moeten hebben. Hoe hard sommige partijen er ook aan trekken, mediation zit nog onvoldoende tussen de oren bij veel decisionmakers. En veel advocaten moeten ook echt de knop nog omzetten en de kansen van mediation voor hun cliënten gaan zien. Mediation is zo laagdrempelig en de investering zo beperkt, dat je eigenlijk altijd eerst mediation zou moeten proberen voordat je gaat procederen. En kom je er een keer niet uit? Dan is de investering niet weggegooid. Want meestal is na mediation de emotie er goeddeels uit en hebben partijen iets van wederzijds begrip voor elkaar gekregen. Daar wordt het uiteindelijke probleem ook kleiner van.”

Wie:                                       Ton Croiset van Uchelen

Beroep:                                 Mediator, Vertrouwenspersoon & General Counsel

Opleiding:                             Beroepsopleiding (Legal) Mediator, ADR Instituut

Wanneer:                              2017 – 2018

Waarom ADR:
+ Gedegen intensieve & pittige opleiding
+ Leuke opleidingsgroep, die ook later van waarde blijkt door het sparren, kennisdelen, intervisie en het naar elkaar doorverwijzen van zaken

Meer informatie over: Beroepsopleiding (Legal) Mediator

Interview: Alexandra Vuijk
Fotografie: Petri Bakker

 

Kom in contact

Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op

Wij komen graag met u in contact en antwoorden zo snel mogelijk, in ieder geval binnen drie werkdagen.

020 247 55 00 info@adrinstituut.nl

"*" geeft vereiste velden aan