Willem Meijer

Ondernemer, business mediator en interim bestuurder

“Mediation heeft mijn zakelijk leven enorm veranderd. Ik pak zaken nu anders aan, ik luister anders en ik communiceer anders. Ik pas de mediationvaardigheden vaak toe. Niet alleen bij conflicten, maar ook in dagelijkse werkzaamheden, zoals bij het uitwerken van een business case of een brainstormsessie.”

Willem Meijer was voorheen CEO van TOM (The Order Machine) en SNS Securities N.V. Als ondernemer en bestuurder heeft hij leiding gegeven aan diverse reorganisatietrajecten, overnames en het opstarten van nieuwe bedrijven en bedrijfsonderdelen. Veranderingsprocessen en people-management vormen daarbij een rode draad. Hij volgde in 2013 de opleiding Mediation bij ADR.

Op dit moment is Willem founding partner van Canalize, waar hij advies-, toezicht-, mediation- en interimwerkzaamheden verricht. Willem is oprichter van de ETM Factory en initiatiefnemer van de Mediation Kamer Amsterdam. Daarnaast wordt hij regelmatig door de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam tot onafhankelijk bestuurder benoemd.

Effectieve oplossingen: kanaliseren van belangen

“In mijn loopbaan was ik veel bezig met de bedrijfsmatige en organisatorische kant van bedrijven. Reorganiseren, overnemen, integreren. Zaken van A naar B brengen, waarbij verschillende standpunten een rol speelden. Bij ADR heb ik geleerd om verder te kijken dan die standpunten, naar de achterliggende belangen. En die belangen vervolgens te kanaliseren. Als je dat effectief kunt gaan belangen op enig moment overlappen, waardoor mensen veel creatiever naar oplossingen gaan zoeken. Daarmee wordt menig conflict beslecht, of voorkomen.”

Toegevoegde waarde: mensen in beweging krijgen

“Mediaton heeft mijn zakelijk leven enorm veranderd. Ik pak zaken anders aan, ik luister op een andere manier en ik communiceer anders. Ik pas de mediationvaardigheden vaak toe. Niet alleen bij conflicten, maar ook in dagelijkse werkzaamheden, zoals bij het uitwerken van een business case of in een brainstormsessie. Ik heb ze volledig geïntegreerd in mijn managementstijl en gesprekstechnieken. Maar ik ben ook zo enthousiast geworden over het vak dat ik zelf ook mediator ben geworden. Ik treed regelmatig op als business mediator. En als ik door de Ondernemingskamer als bestuurder wordt benoemd gaat dat vaak samen met een mediationrol.”

Excellentie: echt effectieve tools

“ADR is mij aangeraden door een goede bekende, zelf ook een mediator. De opleiding is vrij intensief en relatief lang, maar dat was een bewuste keuze. Ik wilde mij écht bekwamen in de vaardigheden en technieken. Dat vraagt niet alleen theorie, maar vooral ook heel veel oefening in de praktijk. Dan kon bij ADR, in een groep met een goed niveau. Dat is belangrijk, zeker nu in de maatschappij steeds breder gedragen wordt dat mediators effectievere tools tot hun beschikking hebben dan advocaten. Zij kiezen toch vaker de weg van de polarisatie.”

Patricia Messer

Rechter en bestuurslid bij de rechtbank Oost-Brabant

“Tijdens de mediationopleiding leer je om achter de weerstand te kijken en echt naar je gesprekspartners te luisteren. Daardoor ben je in staat om het gesprek veel constructiever te voeren. Met meer resultaat.”

Patricia Messer is sinds zes jaar rechterlijk bestuurslid van de rechtbank Oost-Brabant. In april 2017 startte zij met de opleiding Mediation van ADR, die zij begin 2018 afrondde. Hoewel zij als rechter al in aanraking kwam met mediation volgde zij de mediationopleiding om een andere reden.

Effectieve oplossingen: achter de weerstand kijken

“In mijn rol als bestuurslid merkte ik dat er in de organisatie soms weerstand is tegen plannen die vanuit een bestuur worden bedacht of aangekondigd. Als bestuurder was ik dan best geneigd om in de zendstand te schieten. Dan leg je de plannen uit aan de medewerkers, en als blijkt dat er niets of onvoldoende mee gebeurt leg je het nog maar eens uit. Maar als er weerstand is werkt dat uiteindelijk niet. Tijdens de mediationopleiding leer je om achter de weerstand te kijken en echt naar je gesprekspartners te luisteren. Daardoor ben je in staat om het gesprek veel constructiever te voeren. Met meer resultaat.”

Toegevoegde waarde: inzicht in rollen

“Ik wilde erachter komen wat iemand weerhoudt om te doen wat ik dacht dat was afgesproken. Tijdens de opleiding kreeg ik meer inzicht in de rol die je daarin zelf vervult. Dat was echt wel een eye-opener. In de meest ideale situatie voelt de ontvanger namelijk de ruimte om ‘nee’ te zeggen tegen een voorstel of plan. Maar in een organisatie als de onze voelen mensen die ruimte niet altijd. Ik ben mij nu dus veel meer bewust van het effect van mijn rol als bestuurder en welke barrières die rol opwerpt om ‘nee’ te zeggen. Ik ga nu actief op zoek naar het antwoord op de vraag welke belemmeringen er zijn om de afspraak na te komen. Daardoor heb je een ander gesprek en creëer je uiteindelijk meer commitment.”

Excellentie: op aanraden van anderen

“ADR is mij aangeraden door iemand die de opleiding al had gevolgd. Ik vond het hele leerproces ontzettend boeiend. In eerste instantie leek het allemaal heel complex, maar uiteindelijk vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Tijdens de opleiding maak je je de technieken en vaardigheden ook echt eigen. Doordat je veel oefent kan je ze in een gesprek inzetten, zonder dat je een trucje doet. De manier waarop ik nu het gesprek aanga past uiteindelijk veel meer bij hoe ik dat als rechter deed en hoe ik het eigenlijk ook van nature zou doen.”

Juliane Duynstee - Alff

Mediator

“Een conflict gaat eigenlijk altijd over menselijke waarden, zoals erkenning, gehoord worden en je gezien voelen. Het is heel mooi als je in een mediation de verbinding tussen partijen kan herstellen, zodat het gesprek over die waarden kan gaan.”

Voordat Juliane in 2015 de beroepsopleiding tot legal mediator startte was zij ruim 10 jaar advocaat. In 2016 werd Juliane zelfstandig mediator en hing zij haar toga aan de wilgen. Juliane houdt zich bezig met arbeids- en echtscheidingsmediations. Zij is daarnaast klachtenfunctionaris en lid van een klachtencommissie in het gezondheidsrecht. Ook doet zij mediations in het Duits. Voor de rechtbank Amsterdam verzorgt zij trainingen in conflictvaardigheden.

Effectieve oplossingen: partijen autonomie geven

“Toen ik een tijdje in de advocatuur werkte merkte ik dat partijen niet altijd volledig geholpen waren met alleen een oplossing voor hun juridische geschil. Het kwam regelmatig voor dat een cliënt zich geen winnaar voelde, terwijl hij de procedure toch had gewonnen. Zo’n procedure had dan veel tijd, geld en vaak ook een waardevolle relatie gekost. Dat moet toch anders kunnen, dacht ik, en zo ben ik in aanraking gekomen met mediation. Bij mediation geef je partijen autonomie en maak je ze zelf verantwoordelijk voor de oplossing van hun conflict. Daarmee komen ze tot oplossingen die vrijwel altijd werkbaar zijn.”

Toegevoegde waarde: heel veel vlieguren

“Ik heb in 2015 de opleiding tot legal mediator bij het ADR Instituut gevolgd. Ik vond deze opleiding mooi aansluiten bij mijn achtergrond als advocaat. Het is een hele gedegen opleiding die goed staat aangeschreven. Ik geloof heel erg dat je alleen een goede mediator kunt worden als je heel veel vlieguren maakt en geloof dus wat minder in een cursus van 2 of 3 dagen. Als je het vak écht wilt leren moet je er veel tijd in steken. Ik kom ook nog heel regelmatig voor intervisie bijeen met de mensen uit mijn opleidingsklas. Inmiddels hebben zich daar ook andere mediators bij aangesloten. Die bijeenkomsten zijn heel waardevol.”

Excellentie: praten over menselijke waarden

“Ik heb tijdens de opleiding veel geleerd, ook over mijzelf. Hoe kijk ik zelf tegen een conflict aan? Hoe ga ik ermee om? Niet alleen zakelijk, maar ook privé? Ik ga nu veel bewuster om met conflicten. Ik heb geleerd dat een conflict vaak over hele andere dingen gaat dan waar het in eerste instantie over lijkt te gaan. Het gaat namelijk vrijwel altijd over menselijke waarden, zoals erkenning, gehoord worden en je gezien voelen. Het is heel mooi als je in een mediation de verbinding tussen partijen kan herstellen, zodat het gesprek over die waarden kan gaan. Mijn ervaring is dat er dan ook weer ruimte ontstaat en partijen bereid zijn om naar elkaar te luisteren en het conflict op te lossen.”

Referentie ADR Instituut

Coskun Çörüz

Directeur bij Centrum Internationale Kinderontvoering

“Ik heb bij ADR geleerd achter een conflict te kijken. Een conflict gaat vaak niet over geld. Het geëiste bedrag is meestal een afgeleide. De technieken en vaardigheden om een conflict te schillen, pas ik bijna regelmatig toe. Hiermee help ik soms tot een oplossing te komen of te voorkomen.”

Coskun Çörüz is opgeleid tot jurist, was lid van de Tweede Kamer voor het CDA en mensenrechtenrapporteur van de OVSE. Nu is hij directeur van Centrum Internationale Kinderontvoering.

“In 2013 volgde Coskun de opleiding Mediation bij ADR, nog steeds komt hij samen met zijn studiegenoten voor intervisie.

Effectieve Oplossingen: “Schillen van een conflict”
Als jurist en als politicus heb je de neiging om de oplossing voor het conflict aan te bieden. Mijn neiging in beide rollen was –gechargeerd- de volgende: “Ik leg jullie uit hoe het zit. Ik weet de oplossing voor jullie dispuut.” Dit is heel kort door de bocht, maar zo werkte het wel bij mij, bij veel juristen.
Ik heb bij ADR geleerd achter een conflict te kijken. Een conflict gaat vaak niet over geld. Het geëiste bedrag is meestal een afgeleide. De technieken en vaardigheden om een conflict te schillen, pas ik bijna regelmatig toe. Hiermee help ik soms tot een oplossing te komen of te voorkomen.”

Toegevoegde Waarde: “Bekijk ook onbetwiste zaken”
In juridische zaken blijft wat niet wordt betwist, liggen. Een uitspraak betekent dat de één gelijk krijgt op het betwiste aspect, de opponent heeft dus ongelijk. Het juridisch conflict is opgelost, maar het werkelijke conflict blijft sudderen. Je best doen om alle belangen boven tafel te krijgen, kan leiden tot ‘gelijk krijgen’ en ‘gelukkig worden’; kan het conflict werkelijk duurzaam oplossen. De waarde van mediation voor een jurist, voor een politicus en nu als directeur is voor mij meer dan slechts een toevoeging aan de rollen die ik speel. Het is een manier van anders kijken.”

Excellentie: “Functioneren verbeterd”
“Versta ik wat ik hoor? Zie ik wat ik aanschouw? Deze vragen stellen. Het bewustzijn van hoe je een vraag formuleert. Die technieken maken mij tot een betere jurist, tot een betere directeur, tot een betere gesprekspartner… Dat heeft de opleiding mij gebracht. En hoewel ik niet mediate, merk ik dat de geleerde technieken en vaardigheden mij inmiddels gewoon zijn en mij hebben verrijkt. En dat helpt me in mijn functioneren en in mijn dagelijks leven.”

Maaike de Jong

Arbeidsrechtadvocaat bij Workx advocaten

“De toegevoegde waarde van mediation was voor mij al langer evident. Alleen wie is een goede opleider? Wie kan mij het vak het beste leren? Na gesprekken met collega’s koos ik voor ADR. ADR is geaccrediteerd en het meest uitvoerig. Als je bij ADR een opleiding hebt gevolgd, geeft je dat ook marktwaarde.”

Maaike de Jong is een van de oprichters van Workx advocaten, een kantoor gespecialiseerd in arbeidsrecht. Ze werkte van 2003 tot 2011 als advocaat bij NautaDutilh. De wil om zaken anders aan te pakken was een van haar drijfveren om samen met collega’s een nieuw kantoor op te richten.

Workx advocaten onderscheidt zich van de traditionele advocaat: het kantoor werkt pro-actief en oplossingsgericht. “Daar hoort ook een bredere kijk op en aanpak van het dispuut bij. Dus ook mediation.”

“Het is boeiend om te zien dat mediation een vastgelopen zaak weer in beweging kan krijgen. Door hun conflict kunnen partijen soms niet meer echt naar elkaar luisteren. Inzet van mediation kan ertoe leiden dat partijen gezamenlijk tot een oplossing komen”.

Effectieve Oplossingen: “Breder kijken”
Door je alleen te focussen op zaken als de datum uitdiensttreding of een toe te kennen vergoeding kom je in sommige zaken niet tot een echte oplossing. Mediation kan een vastgelopen zaak weer in beweging krijgen. De houding van de wederpartij is vanzelfsprekend wel van belang. Beide partijen moeten open staan voor een dergelijke wijze van geschilbeslechting.”

Toegevoegde Waarde: “Beste pers”
“De toegevoegde waarde van mediation was voor mij al langer evident. Alleen wie is een goede opleider? Wie kan mij het vak het beste leren? Na gesprekken met collega’s koos ik voor ADR. Daar had ik meerdere redenen voor. ADR is geaccrediteerd en het meest uitvoerig. De deelnemers hebben over het algemeen een academische achtergrond; voor mij was het niveau van de deelnemers belangrijk. Net als de diversiteit. Bij ADR komen niet alleen juristen. Tot slot speelde een commerciële reden: ADR heeft de beste pers, het instituut staat goed aangeschreven. Als je bij ADR een opleiding hebt gevolgd, geeft je dat ook marktwaarde.

Excellentie: “Goede intervisie, ook nog ná de opleiding”
“De opleiding heeft me veel geleerd over mijn functioneren en mijn rol als advocaat. Het goed kunnen mediaten is een aanvulling op mijn vak. Ik heb breder leren kijken, een zaak van verschillende invalshoeken leren bezien. Ook tijdens onderhandelingen merk ik dat ik creatiever ben geworden. Bovendien heeft de opleiding me een bijzondere intervisiegroep opgeleverd waar ik soms ook een case inbreng. Eén keer in de acht weken komen we samen; die casusbesprekingen zijn heel leerzaam.”

ADR beoordeling
ADR Referentie

Bouwe Morrema

Projectleider mediation bij KiFid

“In mijn optiek word je alleen een goede mediator als je het vak leert van goede mediators. De docenten van ADR staan hoog aangeschreven. Daarnaast sluit de opleiding bij ADR goed aan bij de juridische praktijk. En wat ik waardeer is de lange duur van de opleiding.
Een goede mediator heeft veel, heel veel, vlieguren achter de rug.”

“KiFid ontvangt jaarlijks ongeveer 7.500 klachten. Klachten die, als je inzoomt op de wereld en de beleving achter de klacht, vaak goed buiten de juridische arena kunnen worden opgelost. Ook veel financiële klachten lenen zich prima voor mediation: als wordt ingezoomd op de communicatie en de achterliggende belangen verdampt vaak een groot deel van de klacht en dient de oplossing zich als vanzelf aan.”

Effectieve Oplossingen: “Sneller en duurzaam”
Aandacht voor het probleem, aandacht voor de mens met het probleem. Inzet van betrokken communicatie, gebruikmaking van non-verbale communicatie. Goede vragen stellen, spiegelen, sturen op een eigen, op een gezamenlijke oplossing… Daar bereik je veel meer mee dan standpunten laten clashen. De focus van de jurist ligt vaak op de afrekening van het verleden, mediation kijkt naar hoe nu verder in de toekomst. Mits tijdig ingezet, kan mediation vaak zorgen voor een snelle én duurzame oplossing ”

Toegevoegde Waarde: “Dejuridiseren”
“Mediation is geen trucje. Natuurlijk zijn er vaardigheden en technieken. Maar als je – zoals ik – een juridische achtergrond hebt, moet je bereid zijn te dejuridiseren. Het is de tweede natuur van een jurist om een probleem te analyseren, de oplossing te bedenken en daar op te sturen. Als mediator analyseer je ook, maar je gebruikt je analyse om goede vragen te stellen en laat je de ruimte aan partijen om zelf tot een oplossing te komen. In mijn optiek word je alleen een goede mediator als je het vak leert van goede mediators. De docenten van ADR staan hoog aangeschreven. Daarnaast sluit de opleiding bij ADR goed aan bij de juridische praktijk. En wat ik waardeer is de lange duur van de opleiding. Een goede mediator heeft veel, heel veel, vlieguren achter de rug.”

Excellentie: “Ook voor één-op-één gesprekken”
“Mediation is vooral bedoeld om wrijving, om een geschil op te lossen tussen twee partijen. Ik merk in mijn werk regelmatig dat de technieken en vaardigheden van mediation ook goed werken in één-op-één gesprekken. Ik communiceer bij (interne) klachten bijvoorbeeld liever telefonisch dan schriftelijk. Ik laat dan mensen hun verhaal vertellen, besteed aandacht aan de persoon en aan zijn verhaal, stel vragen over de achtergrond van de klacht, reflecteer en spiegel. Ik krijg dan vaak een woord van dank, omdat er boosheid is weggenomen en zo helderheid is gekomen over de werkelijke klacht.”