Interview Wendy Buijs, HR adviseur bij KLM over Harvard Onderhandelen. Haar keuze en ervaringen.

“Ik wilde leren hoe je mensen in beweging krijgt op het moment dat zij alsmaar vast blijven houden aan hun eigen standpunt. Hoe ga je dat gesprek aan? Hoe krijg je iemand in een andere stand?”

Wendy Buijs is sinds 1,5 jaar HR adviseur bij KLM. Hiervoor werkte zij ruim 10 jaar als HR adviseur bij verschillende andere grote organisaties. In 2019 volgde zij de 2-daagse training Harvard Onderhandelen bij het ADR Instituut. Tijd voor een interview over deze keuze en haar ervaringen.

Structuur en houvast

“In mijn werk als HR adviseur kom ik veel in aanraking met casuïstiek tussen medewerkers en leidinggevenden. Ik ondersteun de leidinggevenden daarbij en schuif regelmatig aan bij gesprekken. Die gesprekken voer ik niet zelf, maar ik zit erbij en heb een faciliterende of coachende rol. Soms heb ik ook een mediërende rol. Vaak is er dan al sprake van een conflict, of op zijn minst van ingegraven standpunten. Op een gegeven moment merkte ik dat ik behoefte kreeg aan meer structuur en houvast om die gesprekken goed te kunnen begeleiden. Ik ben toen gaan zoeken naar een training die aansloot bij die behoefte. Tijdens die zoektocht kwam deze training langs. Ik heb er best wel even over gedubd, want een training Harvard Onderhandelen is niet direct het eerste waar je als HR adviseur in deze situatie aan denkt. Maar toen ik op social media het interview las met de HR professionals van Rituals en meer te weten kwam over de waarde die de training voor hen had gehad, trok mij dat over de streep.”

Standpunten versus belangen

“Op de eerste dag dacht ik steeds ‘Yes, dit is nu precies waar ik naar zocht’. Je kunt de Harvard methode natuurlijk voor veel verschillende doeleinden gebruiken, maar voor mij draaide het om de vraag hoe je mensen in beweging krijgt op het moment dat zij alsmaar vast blijven houden aan hun eigen standpunt. Hoe ga je dat gesprek aan? Hoe krijg je iemand in een andere stand? Hoe beweeg je hem of haar naar de belangenkant? Dat was voor mij het meest essentiële. De training sloot daar perfect bij aan, ook omdat er zo veel praktijkvoorbeelden worden besproken.”

De deur op een kier

“Tijdens de training leer je ook veel over de voorbereiding en de structuur van gesprekken. Omdat ik de gesprekken niet zelf voer, doe ik daar tijdens het gesprek niets mee, maar ik gebruik die kennis wel in de voorbereiding met de leidinggevende. En door de training besef ik tijdens de gesprekken net even sneller in welke fase van het proces we zitten en wat ik kan doen of inzetten om het gesprek een andere wending geven. Nog verder doorvragen bijvoorbeeld, of herformuleren. Dat helpt echt. Ik merk nu dat er daardoor ruimte komt in de gesprekken. Mensen gaan sneller van een ‘nee’ naar een ‘misschien’. Dat zet de deur op een kier voor oplossingen. Ik zou deze training dan ook willen aanraden aan alle HR professionals die met dit soort casuïstiek te maken hebben.”